Affiliate-markkinointi

Affiliate-markkinointi on yksi kustannustehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin muodoista ja toisaalta se voi tarjota myös bloggaajalle tai muulle vaikuttajalle keinon passiivisten tulojen ansaitsemiseen. Tässä kirjoituksessa käsitellään affiliate-markkinointia, sen aloittamista ja affiliate-verkostoja.

Affiliate-markkinoinnin osapuolet

Julkaisija

Julkaisijasta käytetään myös termejä affiliate tai referal. Kyseessä on sivuston, blogin tai muun kanavan omistaja, joka lisää mainoksen omalle sivulleen ja ohjaa sitä kautta kävijöitä haluttuun kohteeseen.

Mainostaja

Mainostaja on tuotteiden tai palveluiden myyjä, joka haluaa esimerkiksi verkkokauppaansa lisää myyntiä. Hän maksaa ennakolta sovitun komission julkaisijalle toteutuneista toimenpiteistä, kuten verkkokauppaostoista.

Affiliateverkosto

Affiliateverkostoa voidaan kutsua myös julkaisuverkostoksi. Käytännössä se toimii yleensä palveluntarjoajana mainostajan ja julkaisijan välissä. Verkosto solmii mainostajien kanssa sopimukset erilaisista kampanjoista. Sen jälkeen kyseisen verkoston julkaisijat voivat lisätä mainoksia sivustoilleen. Julkaisuverkosto veloittaa mainostajaa ja maksaa julkaisijalle sovitun palkkion, ottaen tietysti itse pienen korvauksen välistä.

Kuluttaja

Kuluttaja on tietenkin se henkilö, joka klikkaa itsenä julkaisijan sivustolta mainostajan sivustolle tai verkkokauppaan. Sivustolla tai verkkokaupassa kuluttajan tulisi vielä yleensä tehdä odotetut toimenpiteet eli esimerkiksi ostaa tuote.

Mitä se affiliate-markkinointi sitten on ja miten se toimii?

Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi on tulospohjaista markkinointia, jossa kauppias maksaa toteutuneista tavoitteista mainosverkolle ja sitä kautta mainonnasta hyötyy myös julkaisija. Tavoitteita kumppanuusmarkkinoinnissa voi olla esimerkiksi verkkokauppaostos, ajanvaraus, uutiskirjeen tilaus, yhteydenottopyyntö tai sivustolle saapuminen.

Jotta saamme aikaan affiliate-markkinointia verkkokaupalle, tarvitsemme siihen seuraavat osapuolet:

  • Verkkokaupan, jonka verkkosivuille ohjataan liikennettä affiliate-markkinoinnin avulla.
  • Julkaisijan/julkaisijoita, jotka ylläpitävät yhtä tai useampaa mediaa. Julkaisijan medioissa mainostetaan mainostajan verkkokauppaa. Julkaisija voi olla esimerkisi blogi, sähköpostilistan, verkkosivun tai Facebook-sivun ylläpitäjä.
  • Affiliate-verkko, joka toimii verkkokaupan ja julkaisijan yhdistävänä toimijana. Affiliate-verkko hoitaa markkinoinnin seurannan ja hoitaa rahaliikenteen verkkokauppiaalta julkaisijalle. Suomessa toimii useita affiliate-verkkoja.
  • Asiakas, eli kuluttaja, joka siirtyy julkaisijan mediasta verkkokauppaan ja tekee ostoksen.

Yksinkertaistettuna affiliate-markkinointi on helppoa ja se toimii siten, että verkkokauppias valitsee itselleen sopivan affiliate-verkon ja tarjoaa verkossa toimiville julkaisijoille tuotteitaan, joita he mainostavat.

Tämän jälkeen julkaisijat liittyvät verkkokauppiaan kampanjaan ja tarjoutuvat esittelemään verkkokaupan tuotteita. Verkkokauppias voi joko hyväksyä tai jättää hyväksymättä julkaisijaa kampanjaan.

Hyväksynnän jälkeen julkaisia tuottaa sisältöä, josta linkittää suoraan tekstilinkkien tai kuvamainosten avulla verkkokauppaan. Kun asiakas painaa edellä mainittua linkkiä ja päätyy tekemään ostoksia tai esimerkiksi liittyy sähköpostilistalle verkkokaupassa sovitun aikamääreen sisään, maksaa verkkokauppias sovitusti toteutuneista tavoitteista affiliate-verkostolle.

Tämä edellyttää affiliate-verkostolta seurantatekniikkaa, jotta kaikki ostokset ja halutut toimenpiteet rekisteröityvät ylös. Näin affiliate-verkosto osaa laskuttaa verkkokauppaa oikein ja osaa maksaa sovitun summan ostoista julkaisijalle.