Dropshipping

Dropshipping on liiketoimintamalli, jossa verkkokauppiaat eivät itse omista tai varastoi tuotteitaan. Aina kun tilaus tulee sisään, tuote ostetaan kolmannelta osapuolelta ja toimitetaan suoraan tilaajalle eli loppuasiakkaalle. Nettikauppiaalla ei siten ole lainkaan omaa varastoa

Perinteinen verkkokauppa tarkoittaa aktiivista työskentelemistä, vaikka oletkin kivijalkaliikkeen kauppiasta vähemmän sidottu kelloon. Verkkokaupan suosio osto- ja myyntikanavana kasvaa jatkuvasti. Tämän vahvistaa myös maksuvälittäjä Paytrailin vuosittainen katsaus verkkokaupan trendeihin. Kaiken tekoälyn, tunnepisteiden, personoinnin, monikanavaisuuden ja muiden tärkeiden menestystekijöiden viedessä alan konkareiden huomion, ei tule kuitenkaan unohtaa sitä mistä koko toimiala sai alkunsa. Teknisenä suorituksena itse verkkokaupan pystyttäminen on varsin suoraviivaista työtä. Prosessi etenee, hieman yksinkertaistettuna, seuraavasti: Valitse verkkokauppa-alusta, syötä tuotteet, avaa kauppa. Tämä onnistuu lähes jokaiselta, jopa ilman, että ohjelmistokoodia tarvitsee kirjoittaa riviäkään. Ei ohjelmoinnin osaamisesta mitään haittaa ole, mutta ei sitä tosiaan suoranaisesti vaadita.

Sinun tulee kuitata tilaukset, pakata ja toimittaa lähetykset sekä esimerkiksi inventoida varasto. Jos perustat dropshipping-verkkokaupan, myyt muiden tuotteita (kalliimmalla kuin he). Yksinkertaistettuna sinun tarvitsee vain välittää saamasi tilaus tuotteen tosiasialliselle myyjälle, joka toimittaa tuotteen ostajalle.

Edes dropshipping ei tarkoita sitä, että saat rahaa tekemättä mitään, sillä sinun on käytettävä aikaasi markkinointiin ja asiakaspalveluun.

Dropshipping-prosessi toimii hyvin systemaattisella ja ennakkoon määritetyllä tavalla. Nettikauppias tekee sopimuksen dropshipping-toimittajan kanssa ja markkinoi omassa verkkokaupassaan tuotteita, joiden dropshippingistä on sovittu.

  1. Loppuasiakas käy verkkokaupassa, valitsee tuotteen ja tekee tilauksen.
  2. Tilauksen tiedot lähetetään automaattisesti dropshipping-toimittajalle sisältäen kaiken oleellisen asiakastiedon (toimitusosoite, email ja puhelinnumero).
  3. Tuote pakataan verkkokauppiaan oman brandin mukaisesti ja toimitetaan suoraan tilaajalle.

Matala riski

Liiketoimintariski on pieni, koska alkupääomaa ei tarvita. Jos osoittautuu, että tuotteet eivät käy kaupaksi voit helposti vaihtaa tuotteita tai lopettaa verkkokaupan ilman suuria rahallisia menetyksiä.

Laaja tuotevalikoima

Dropshippingillä pääset laajentamaan tuotevalikoimaa. Verkkokaupassasi voi olla loputon määrä eri tuotekategorioita, kunhan vaan tekee sopimukset toimittajien kanssa. Yksi vaihtoehto on lähestyä kapeampaa niche-kohderyhmää tarjoamalla pelkästään esimerkiksi design-valaisimia, tai voit saman tien perustaa täysimittaisen kodinkonekaupan. Mahdollisuuksia on monia ja oleellista on löytää sopivat tavarantoimittajat.

Vaikka myyntimäärät lähtevät kasvuun niin se ei kuormita sinua myyjänä koska suurin osa työstä tapahtuu toimittajan toimesta. Lisäksi esimerkiksi Facebook-mainonnalla on helppo skaalata myyntejä ylöspäin, kun haluttu kannattavuus on saavutettu.

Pienet katteet

Aloitetaan heti huonoimmalla uutisella. Koska et omista mitään, paitsi itse verkkokaupan, suurin osa myyntieuroista menee tavarantoimittajille. Se on toki vain loogista, koska he tekevät suurimman työn eli hankkivat tuotteet ja hoitavat toimituksen. Yleensäkin pieni riski johtaa matalampiin katteisiin – low risk, low reward!

Toisaalta hyvä puoli on se, että pystyt laajentamaan ja kasvattamaan toimintaa huomattavasti nopeammin. Ei tarvitse investoida tuotevarastoon – sen tekee tavarantoimittaja. ROI on nopeampaa, helpompaa ja korkeampaa.

Toimitusajat ovat suhteellisen pitkiä

Tuotteet hankitaan yleensä Kiinasta ja toimituksissa käytetään pääsääntöisesti ePacket-toimitustapaa. Toimitusaika esimerkiksi USA:n ePacket toimituksena kestää tyypillisesti 8-15 vuorokautta. Tämä voi olla ongelma joillekin asiakkaille.

Verkkokaupassa tuleekin kertoa toimitusajasta avoimesti, jotta vältyt negatiiviselta palautteelta.

Kilpailu voi olla kovaa

Riippuen tuotteesta voi kilpailu osoittautua kovaksi. Tästä syystä on tärkeää löytää sellaisia tuotteita, joilla kilpailu on vähäisempää.